Позакласна робота


7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Конкурс-гра "Знавці хімії" для учнів 9-11 класів
Даний конкурс-гра рекомендується проводити під час виховних заходів з хімії між учнями 9-11 класів

Початок конкурсу-гри
Ведучий: Будем хімію любити,
З нею будемо дружити,
Науку будем підкоряти
І разом з нею вигравати.

Отже, перевіримо сьогодні, які знання мають наші юні суперники і чи мають вони право називатися знавцями хімії. Просимо команди зайняти свої місця, представити своїх капітанів та емблеми кожної команди.

І тур: Як ми знаємо хімію та географію. /ведучі по черзі задають питання командам/

1. Які хімічні елементи назвали у честь частин світу? /Європій, Америцій/.
2. Перерахувати елементи, названі у честь країн. /Германій, Францій, Полоній, Рутеній, Галій/.
3. Який елемент назвали на честь острова? /Cuprum –латинська назва о.Кіпр/.
4. Замінивши першу букву у назві хімічного елементу можна отримати назву протоки між Європою та Азією. Назвіть елемент і цю протоку. /Фосфор – Босфор/.
5. Замінивши останню букву у назві хімічного елементу, отримаємо гірську систему в Росії. Назвіть елемент і цю гірську систему. /Уран – Урал/.
6. Який хімічний елемент названий на честь штату США? /Каліфорній/.
7. Який хімічний елемент названий на честь півострова? /Скандій/.
8. До назв яких хімічних елементів входять назви річок? /Радон – Дон, індій – Інд, полоній – По/.
/Підводяться підсумки за представлення назв та емблем команд, а також за знання у першому турі/.

ІІ тур: “Неїстівні продукти” /ведучі по черзі зачитують запитання командам/.

1. Воду, яку ми п’ємо називають питною. Яку воду, непридатну до вживання називають важкою, баритовою, вапняною? / важка вода – яка містить дейтерій у молекулі; баритова – розчин гідроксиду барію; вапняна – розчин гідроксиду кальцію/.
2. Йорж – риба родини окуневих. Для чого в хімії потрібні йоржі? /для миття хімічного посуду/.
3. Борошно – харчовий продукт, отриманий розмелом зерна. Яке борошно не є їстівним? /мінеральні добрива – кістяне, фосфоритне, апатитне; кістяне борошно отримують розмелом знежирених кісток, фосфоритне і апатитне – мінералів фосфоритів та апатитів/.
4. Молоко – цінний харчовий продукт , але цей термін використовується і в хімії. Що цей термін значить?  /вапняне молоко – розчин гідроксиду кальцію у воді для поглинання вуглекислого газу; крохмальне молоко отримують змішуванням крохмалю з водою, о оцукрюють сульфатною або хлоридною кислотою для отримання патоки/.
5. Сода – технічна назва натрій карбонату. Що ми називаємо кристалічною, каустичною і кальцинованою содою? /сода кристалічна – кристалогідрат Na2CO3*10 H2O, великі безбарвні кристали; кальцино- вана – безводна Na2CO3; каустична або каус- тик – технічна назва натрій гідроксиду/.
6. Хліб – харчовий продукт, що випікають з тіста. Вираз “Зустрічати хлібом-сіллю” – означав гостинність. Що хіміки розуміють під виразом “хліб промисловості”, “хліб хімії”? / “хліб промисловості – це паливо, частіше вугілля; “хліб хімії” – сульфатна кислота, основна сировина багатьох хімічних виробництв/.
7. Спирт – речовина, яку широко застосовують у харчовій промисловості та у медицині. Що собою представляють сухий сирт та нашатирний спирт? /Сухий спирт – це сухе паливо, яке застосовують для розпалювання примусів або вогнищ; нашатирний спирт це водний розчин амоніаку, який застосовують у медицині/.
8. Бісквіт – відомий кондитерський виріб. Де в хімічній галузі зустрічається цей термін? /бісквіт і неїстівний це фарфорові вироби, не покриті глазур’ю; розрізняють фаянсовий бісквіт – неглазурований фаянс, який застосовують для гальванічних елементів, трубок, тощо/.
....................................
Детальніше за посиланням

7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777

Сценарій виступу агітбригади. "Чи потрібні хімічні знання?"
Сценарій виступу агітбригади „Чи потрібні хімічні знання?”

На стіні плакат ”Хімія – наука надзвичайних ідей!”
Знизу плакат ”Екологічні катастрофи?” і плакат „Прогрес цивілізації?”
Дійові особи:
Голова наукової канцелярії(голова НК);
Наука Хімія;
Історик-дослідник;
Представники екологічної організації „Зелена планета”, еколог1 і еколог2;
Промисловець;
Лікар-науковець;
Лікар-спеціаліст з народної медицини;
Хімік-дослідник.
Представник МНС

Голова НК: шановна громада, вітаю всіх вас на нашій науковій конференції. В нашу канцелярію постійно надходять скарги і пропозиції від громадян планети стосовно науки Хімії. Виникає питання , на яке ми маємо дати відповідь ”Чи потрібні людям хімічні знання?” Ми запросили сюди представників деяких галузей людської діяльності, щоб вислухати кожного з приводу цього питання. Але для початку вислухаємо саму науку Хімію.
Хімія: (виходить майже плачучи): шановні люди, скажіть, чим я завинила перед вами? Скільки пам’ятаю себе, завжди я намагалася людям нести світло і добробут. Зараз моє ім’я паплюжать як можуть, то нема чим дихати, то немає чистої води, звинувачують мене у всіх гріхах людства. Я образилась і хочу покинути цю планету і забрати у людей всі хімічні знання назавжди!
Голова НК: шановна наука, просимо вас поки що нас не покидати і послухайте, що скажуть наші гості. Хочу надати слово знавцю з історії.
Історик: Перші відомості про хімічні перетворення люди одержали, займаючись різними ремеслами, коли фарбували тканини, виплавляли метал, виготовляли скло. Тоді з'явилися визначені прийоми і рецепти, але хімія ще не була наукою, хоча вже тоді застосовувались хімічні знання. В середньовіччі в період алхімії застосовувались печі, реторти, колби. Алхіміки вміли добувати кислоти, солі і багато інших речовин. Народження науки хімії пов’язують з ім’ям Роберта Бойля та В.Ломоносовим.
Еколог1(репліка): от-от, і вже тоді почалися всі біди, отруєння видатних історичних осіб і зв’язок з нечистою силою!
Еколог2(репліка): і на вогні палили їх не дарма! Сама історія стверджує, що хіміки – це люди, які борсаються у бруді і смороді!
Історик: але дозвольте, відомо, що в Месопотамії в 14-11 вв. до н.е. застосовували печі, у яких при спалюванні вугілля можна було одержати високу температуру (1100-1200 С),що дозволяло виплавляти й очищати метали, варити скло з поташу і соди, обпалювати кераміку. Скажете, що це теж нікому не потрібно було?
Еколог1: дозвольте, шановний Голово, сказати мені свою думку, дякую. Я категорично проти цієї жахливої науки, так-так, жахливої. Перші електростанції, що працювали на ядерному паливі, з'явилися 1950-х роках. У випадку витоку такого палива воно заражує все навколо, навіть повітря. Багато людей, стурбовані цим, вже тоді влаштовували демонстрації протесту проти використання атомної енергії. Планета в небезпеці, згадайте слова великого Кобзаря: ”Схаменіться люди, бо лихо вам буде!”
Хімік-дослідник: (репліка) Хімія при чому тут, винні люди, які мало що тямлять у науці! Закликаю свідоме людство – вчіть Хімію і не буде проблем!
Еколог2: дозвольте, шановні, я продовжу за свого колегу. А люди і застосовували хімічні знання. Хочете статистику, без проблем. Вже на даний момент загублено 2 млрд.га орної землі, ліси зникають із швидкістю 20 га за хвилину, а що року в атмосферу викидається 200 млн тон вуглекислого газу, біля 146 млн тон сірчистого газу , за 60 років на планеті зникло 76 видів тварин і сотні видів рослин, гине риба, промисловість отруює повітря. Ні хімії! (розгортає плакат) А з нами наша група підтримки! Де наші активісти від „Зеленої планети”

Виходять активісти „Зеленої планети” з плакатами „Збережемо чистоту води”, „Нам треба чисте повітря” співають пісню(на мотив „Голубий вагон”):

1. Як повільно вгору деревце росте,
Полонини голі навкруги,
Дизельок на Захід дровенця везе,
Це в Карпатах нищаться ліси.

Приспів:

Килимом, килимом дальній шлях стелиться
І дотикається прямо до небес.
Хто міг подумати, що таке станеться,
Що доживемо ми до таких „чудес”!

2. Може вам захочеться напитися,
Подивіться добре навкруги,
Бо раптово можна отруїтися
Від радіаційної води.

Приспів:

Килимом, килимом десь димок стелиться
І радіація злітає до небес.
Хто міг подумати, що таке станеться,
Що доживемо ми до таких „чудес”!

3. Може ви на Львівщину заїхали,
Роздивіться де росте трава,
Там недавно з фосфором проїхали
І в ставках фосфатна кислота 

Приспів:

Килимом, килимом Р2О5 стелиться
І дотикається прямо до небес.
Хто міг подумати, що таке станеться,
Що доживемо ми до таких „чудес”!
..................................
Детальніше за посиланням

7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Пізнавально-розважальна гра з хімічним напрямком “Фортуна” для учнів 10-11 класів
                                Методичні рекомендації
      Дану розробку гри можна використати при проведенні позакласних заходів з хімії для учнів 10-11-х класів.
      Основною метою гри - є розвиток мислення, зосередження уваги старшокласників, активізація пізнавальної діяльності та виховання інтересу до предмету хімії.
       У грі беруть участь дві команди. Під час проведення першого туру, необхідно виготовити кубик з картону і на кожну грань написати цифри від 1 до 6. Команди по черзі викидають кубик, цифра, яка випала на грані вказує номер сектора з питаннями. Щоб провести  другий тур, учні заздалегідь повинні підготувати суперникам по два питання і два малюнки-загадки.
       Завдання з даної гри можна використовувати при проведенні хімічних вікторин, брейн-рингів та конкурсів на кращого знавця хімії. 
ХІД ГРИ

         На стенді вивішується плакат з намальованими секторами.         



1 тур “Магічний сектор”.
Питання сектору №1 “Метали та їх сполуки”:
1.      Атоми якого металу містить гемоглобін? Які продукти потрібно вживати, щоб підвищити рівень гемоглобіну в крові?
Відповідь: Феруму. Потрібно вживати печінку, овочі, яєчний жовток, яблука, тощо.
2.      Назви яких елементів-металів походять від назв частин світу?
Відповідь: Америцій, Європій.
3.      Яка вибухово-небезпечна сіль входить до складу сірникової голівки?
Відповідь:  бертолетова сіль КСІО3.
4.      Давньогрецький філософ Аристотель назвав цей метал ”живим сріблом”. Алхіміки вважали, що за всіма ознаками він подібний до золота. Про який метал йдеться?
     Відповідь: Ртуть.
5.      Назви яких металів можна знайти у назвах планет Сонячної система?
Відповідь: Меркурій, Уран, Плутон, Нептун.
6.      У підземних печерах часто зустрічаються чарівні витвори природного скульптора – сталактити і сталагміти. Який хімічний процес при цьому відбувається?

Відповідь: перетворення розчинних гідрокарбонатів кальцію у нерозчинні карбонати.
Питання сектору № 2 “Відкриття”
1.       Після перших невдалих дослідів, хлопчика вирішили покарати. Три дні його водили коридорами пансіону з табличкою на шиї: ”Великий хімік”. Пізніше його ім’я стало символом в органічній хімії.
Відповідь: О.М.Бутлеров.
2.       Серед запеклих супротивників теорії шведського хіміка був і Д.І.Менделєєв, але за   
      допомогою Вант-Гоффа та Освальда вона швидко захопила розуми вчених. У 1903
3.       році за цю теорію вчений отримав Нобелівську премію.
Відповідь: Сванте Арреніус – за теорію електролітичної дисоціації.
4.       Який видатний вчений – фізик, хімік, географ і поет починав свою трудову діяльність рибалкою. Один з авторів атомно-молекулярного вчення.
Відповідь:  М.В.Ломоносов.
5.       Отримавши цей метал, він обережно опустив тигель у воду. Вода одразу закипіла, спалахнула і вибухнула. Йшов час, та вчений так і не зміг бачити на праве око. Англійський хімік та фізик є основоположником електрохімії.
Відповідь: Гемфрі Деві добував лужні метали.
6.       У 1884 році французький вчений сформулював закон зміщення хімічної рівноваги, він завжди наголошував про зв’язок науки з промисловістю.
Відповідь: Ле-Шательє
7.       “На мій погляд, моєму закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки настройку та розвиток обіцяє.” Про який закон  мова та хто його автор?
Відповідь: О.І. Менделєєв про періодичний закон.
....................................
Детальніше за посиланням

7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Хімічні головоломки
7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Хімічні ребуси
Відповіді:
1. Авогадро; 2. Кислоти; 3. Метаморфоза; 4. Спіритизм; 5. Санаторій; 6. Прополіс; 7. Мармелад; 8. Літосфера; 9. Бутлеров; 10. Романтика; 11. Хлороформ;  12. Полістирол; 13. Барсетка; 14. Робінзон

7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Органічна хімія
      За даними слайдами можна придумати цікаві завдання
7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
Хімічні загадки та віршики (39 штук)
1.      Є у школі дивний кабінет
І вчать цікавий там предмет.
Там учителя немає,
Чаклун уроки викладає.
Під чарівними руками
Полум’я світиться вогнями –
То жовтим, то стає червоне,
То зелене, то бардове.
Ось іскри догори летять ,
Нагадуючи зорепад.
То щось у колбі заклекоче,
Назовні вирватися хоче
Неслухняна рідина,
І все шипить, шумить вона.
Ось до прозорої води
Таку ж прозору додали,
І раптом осад випадає,
А потім знову десь зникає.
Таки дійсно - щастя  є,
Коли чаклун знання дає.
                              ( кабінет хімії).
     2.  Його у Всесвіті найбільше,
          Знайти можна на зірках,
         Серед газів він найлегший,
         І як згоряє – чуєм “пах”.
                                      (водень).
3.      Він завжди навколо нас –
    Без запаху, безбарвний газ.
    Для металів небезпечний,
    При горінні – він доречний.
    Якби зник він на Землі –
    Повимирали би усі.

                                          (кисень).
.....................................................
7777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
123

Немає коментарів:

Дописати коментар